Vi gratulerer Vindfanger Båtforening

DB GRATULERER VB med ny havn og stor innsatts

Tekst og foto: Jan-Erik Pavels Smith

GRATULERER!

1 juni var en stor dag i Vindfangerbukta Båtforening (VB) sin historie. Formann Jon Bekkevold var veldig stolt over å kunne åpne en ny havn med 220 nye båtplasser i Drøbak! Han delte æren for prosjektet med alle de andre som bidro, men tok likevel frem noen som hadde gitt en spesielt god innsats. Roald Larsen som i 1999 var initiativtager til havna da han satt som formann, og ordfører Thore Vestby som gikk til valg på nye båtplasser fikk begge tildelt heder og ære for at båtplassene har blitt realitet. Hele styret i VB med havnesjef Erik Werner Eriksen har lagt ned en ekstraordinært stor innsatts over år for å realisere havna. Bekkevold trakk også frem alle konene som hadde vært mer eller mindre uten menn i flere år for at båtplassene skulle bli noe av.

Det var hornmusikk og marsipankake fra Baker Brun, formet som det nye bryggeanlegget. Kaka som var beregnet til 150 personer fikk bokstaveligtalt bein å gå på, og ble ikke gammel. Den ble nyt sammen med kaffe og tilhørende skravling på bryggekanten.

Hvis vi ser litt i bakspeilet så kom T-Bryggene i havna i 1955. Neste runde med et større antall plasser kom etter stor innsatts fra Båthavn-nemda i 1975-77, da det kom ca 120 plasser i Bukta. Det gikk altså ca 20 år før det kom nye plasser etter at T-bryggene var på plass. Nå i 2012, 37 år etter kommer det 220 plasser i VB regi og ytterligere 60 plasser bak Gylte med Drøbaksund Seilforening og Skøytelubben som ansvarlige. Det er flott for båtfolket at det er en god utvikling på båtplasser i Drøbak. Ordfører Thore Vestby sa i sin tale at han syntes VB skulle få overta Ruffen som klubblokale, som sin eiendom. Det drives så godt at bygget som egentlig skulle vært en brannøvelse bør være i foreningen sin eie sa Thore Vestby. Han varslet samtidig rådmannen at dette var noe de måtte prate om på mandag J til latter fra de fremmøtte. Etter at havna var åpnet sendte Rune Pedersen opp et flott fyrverkeri Da gjenstår det bare å igjen gratulere med innsatsen som er gjort, dere har grunn til å være stolte!

Tekst og foto: Jan-Erik Pavels Smith