Det stunder mot Jul, - og det nærmer seg ett nytt år.

Formannen i Drøbak båtforening, - som i disse juletider alternerer med «fetter`n til Julenissen» kjenner bokstavelig talt på pelsen at vi er inne i perioden der «Deilig er jorden» og ønsker om julegaver står i fokus.

Det skal ikke unnslås at det blir et rikt inntak av våte og tørre kalorier i disse travle tider, men vips så er det over; - nyttårsfyrverkeriet tar knekken på siste rest av hørselen, juletrærne skrelles for pynt, - og det står ubønnhørlig 2017 på kalendariet.

I Drøbak båtforening begynner gjerne det nye året med generalforsamling første fredag i februar, - altså fredag 3. februar 2017 på Kumlegaarden.
Mange medlemmer ser frem til de «digre» velsmakende karbonadesmørbrødene som serveres efter at de formelle postene på dagsordenen er gjennomført.
Det må vel innrømmes at det ikke har for vane å dukke opp særlige uforutsette hendelser på båtforeningens generalforsamlinger.
Neste års generalforsamling inneholder i så måte en «nyskapning»: - i tillegg til noen mindre «avgiftsjusteringer» er det er varslet inn at et par styremedlemmer, - grunnet alder, helse og «avlagt verneplikt» i henholdsvis nesten 30 år og 20 år ønsker å bli «pauset» fra styrearbeid de kommende årene.

Valgkomiteen, - med Åsmund Lindal i spissen, skal få noe å bryne seg på her, - det å fylle hullene efter gutter med til sammen nær 50 års innsats i bagasjen, er ikke tillagt hvem som helst å makte. Formannen krysser imidlertid «armer og bein» og regner med at foreningens eminente valgkomite finner frem til gode forslag slik at Styret lar seg orkestreres fremover på best mulig harmonisk måte.

Formannen kan ikke få gjentatt ofte nok hvor viktig dette med god stemning er i et miljø som er tuftet på frivillighet, fellesinnsats og lune kommentarer.

Det synes naturlig å trekke frem noen linjer ført i pennen av en av båtforeningens tidligere husdiktere; - arkivar, begersvinger og gledesspreder Øystein Øystå.
Her følger noen vers fra «Gøy i havna» som går på melodien «Gøy på landet»:

Hvis dagen din er daff og livet ellers er en plage
så hjelper det deg ingenting å gå omkring å klage.
Nei, hør på oss som står om bord, vi vet hva du må gjøre:
Legg veien nedom Havna vår og finn igjen humøret.

Gøy i Havna, gøy i Havna,
Der går sola aldri ned (nei, det tør den ikke)
Gøy i Havna, Gøy i Havna,
Lett på lua og bli med!
Ved Molo B der er det ganske Fæstelig i grunnen.
Det flasker seg om bord imens det korker seg på bunnen.
Så fryd deg med en Frydenlund og kanskje to-tre-fire,
På Frøya-banken er det grunt og grunnere det blir`e.

Refr.:
Cabinorkestret mekker løs på kjente melodier
med dristige og nokså int`tressante harmonier.
Når Eivind stemmer i da tier Jerikos basuner
Og folk på Svalbard sikrer seg med dobbelte barduner.

Refr.:
Finn fram et gammelt råd du er i tvil om burde brukes,
og heng det ut i Havna gett, og se hvordan det slukes.
For uansett hvor dum du er, så er en annen verre,
det er en trøst for mange nye skippere det derre.

Refr.:

Dette var et tilfeldig utdrag fra Øysteins 10 glade vers om livet i Drøbak båthavn.

Drøbak båtforening har huset flere «husdiktere» enn Øystein; - og spesielt vil Formannen trekke frem Oskar Kvåle og Gunnar Hoff.

Fra disse guttenes produksjon kan i fleng nevnes Cabinorkesterets skål, Rør ikke Havna vår, Hagebåteier-idyll, Arne P., Havnas storebror, Formannens pris, Gullklompens drømmer, Drøbak har fostret en byens hær, Bryggeseilere, osv. i nær sagt det uenderlige; - og felles for alle disse visene er at de er tuftet på godt humør, glimt i øyet og vennligsinnede sideblikk.

La oss håpe at den gode tone i foreningen fortsatt vil få gode kår i årene fremover…

Med ønske om en praktfull julefeiring og en heidundrende nyttårsfeiring ønskes alle medlemmer av Drøbak båtforening et riktig godt nytt år!

Desember 2016, på vegne av Styret i DB,
med drøssevis av hilsener fra Tom Kristiansen (Formann)